به گزارش راسخون، با انتشار ویدئوی قتل جورج فلوید و صحنه دلخراشی که افسر پلیس سفید پوست با قرار دادن زانویش روی گلوی فلوید بوجود آورده بود و شنیدن ضجه‌های «نمی‌توانم نفس بکشم»، مردم زیادی از سرتاسر دنیا اعتراض گسترده‌ای با نژادپرستی را رقم زده‌اند. اما چیزی که این اعتراض را متمایز از هر جنبش دیگری که در مبارزه با نژادپرستی صورت گرفته می‌کند تدام و مدت زمانی است که تظاهرات در حال انجام است.  تبعیض نژادی عامل اصلی اعتراضات اخیر در آمریکا بوده است وهر بار در گوشه ای شاهد این اعتراضات هستیم.
 

ترامپ: خیلی‌ها را به زندان انداخته‌ایم

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری جدید درباره تظاهرات‌های اخیر در این کشور گفته که افراد زیادی بازداشت شده‌اند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری جدید درباره تظاهرات‌ها در این کشور گفته افراد زیادی بازداشت شده‌اند. 

ترامپ در مصاحبه با وب‌سایت Barstool Sports در پاسخ به سئوال مجری درباره اعتراضات در آمریکا گفت: «ما طرفدار عدالت هستیم ولی طرفدار قانون و نظم هم هستیم. نظم و قانون باید وجود داشته باشد و البته وجود هم دارد.»

ترامپ با اشاره به فرمانی که ماه گذشته برای بازداشت ۱۰ ساله معترضان به بهانه تخریب مجسمه‌های دوران برده‌داری صادر کرده بود گفت: «وقتی آنها داشتند مجسمه‌ها را متلاشی می‌کردند من حکمی صادر کردم. رفتم و یک قانون قدیمی را پیدا کردم. [طبق آن فرمان] ۱۰ سال زندان در نظر گرفته می‌شود و بازی هم در کار نیست. همین الان خیلی‌ها در زندان هستند.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «اگر کسی مجسمه‌ای را متلاشی کند ۱۰ سال حبس برایش صادر می‌شود. ۱۰ سال نه ۳ ماه!.»

ترامپ گفت که بعد از آنکه این فرمان را صادر کرده روند تخریب مجسمه‌ها متوقف شده است. او گفت: «از آن موقع به بعد هیچ اتفاقی نیفتاده. عجیب بود. آن را امضا کردم و یک کنفرانس خبری برگزار کردم و گفتم که اگر این کار را انجام دهید... قرار بود همان روز هزاران نفر در واشنگتن راه‌پیمایی کنند ولی هیچ‌کس نیامد.»

به دنبال قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» در آمریکا و آغاز اعتراضات سراسری علیه خشونت و تبعیض نژادی در این کشور، درخواست‌ها برای برچیدن نمادها، مجسمه‌ها و اسامی یادآور دوران برده‌داری در آمریکا افزایش یافته است. 
 

آتش‌سوزی در یک مرکز تجاری لس‌آنجلس

رسانه‌های آمریکا از وقوع آتش‌سوزی در یک مرکز تجاری در شهر لس‌آنجلس آمریکا خبر داده‌اند.
 

پایگاه خبری «سی‌بی‌اس لس‌آنجلس» گزارش داده آتش‌سوزی که از صبح جمعه به وقت محلی در این ساختمان آغاز شده بیش از دو ساعت ادامه داشته است. 

اداره آتش‌نشانی لس‌آنجلس گفته آتش‌‌سوزی ساعت ۱۱:۳۲ صبح در ساختمانی در منطقه «پیکو-رابرتسون» آغاز شده است. 

ساختمان محل حادثه قبلاً کنیسه بوده که کاربری آن به تجاری تغییر یافته و چند شرکت در داخل آن فعالیت می‌کرده‌اند.

بعد از سرایت آتش به طبقه دوم ساختمان، ساعت ۱۲:۳۰ بعداز ظهر نیروهای آتش‌نشان بیشتری برای کمک به مهار حریق به صحنه اعزام شده‌اند.   

یک آتش‌نشان مجروح شده و برای درمان به بیمارستانی در اطراف منتقل شده است. رسانه‌های محلی گفته‌اند آتش‌سوزی احتمالاً به پرورش غیرقانونی ماری‌جوانا در پشت این ساختمان مرتبط بوده است. با این حال منابع رسمی گفته‌اند دلیل آتش‌سوزی هنوز نامشخص است و تحقیقات در این باره آغاز شده است. 
 

مجسمه کاشف آمریکا به زیر کشیده شد

 
 
دو مجسمه کریستوف کلمب از دو پارک در شیکاگو حذف شدند
 

تصرف کنسولگری چین در شهر هوستون آمریکا

بر اساس گزارش نشریه هوستون کرونیکل آمریکا، مقام‌های این کشور دقایقی بعد از فرارسیدن ضرب‌الاجل داده شده به کنسولگری چین در شهر هوستون برای تعطیلی و تخلیه آن، ساختمان این کنسولگری را تصرف کردند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، طبق گزارش این نشریه، گروهی از مقامها شامل یک مسئول وزارت امور خارجه آمریکا بعد از آنکه نتوانستند از سه ورودی دیگر وارد ساختمان این کنسولگری شوند قفل یک درب پشتی کوچک این ساختمان را شکسته و وارد آنجا شدند. این نشریه نوشت که چند عامل امنیتی با لباسهایی که رویشان عبارت "وزارت امور خارجه" درج شده بود نیز در آنجا بودند. پیش از آن نیز عوامل پلیس در حین استقرار موانعی در اطراف کنسولگری، مشاهده شدند.

روز چهارشنبه وزارت امور خارجه آمریکا به اسپوتنیک تایید کرد، از چین خواسته کنسولگری خود در هوستون را در عرض دو روز از بابت اتهام دست داشتن این محل در جاسوسی‌های غیرقانونی گسترده و عملیاتهای اعمال نفوذ در آمریکا تعطیل کند. چین این اتهامات را رد کرده و از آمریکا به خاطر موارد متعدد نقض قوانین بین‌المللی انتقاد کرد. چین در عین حال آمریکا را متهم به تحریک به نفرت علیه اتباع چینی که منجر به تهدیدهای متعدد علیه سفارتخانه آن در واشنگتن شده، کرد. به تلافی تصمیم آمریکا، چین هم از کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو خواست که این مکان را تعطیل کند.

گزارش‌های حاکی از این است که اعضای کنسولگری آمریکا در چنگدو در حال بسته‌بندی وسایل خود و آمادگی برای ترک این کنسولگری هستند.

 

تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدا با ۲ کشته و زخمی

پایگاه نیروی هوایی آمریکا در ایالت فلوریدا، شاهد وقوع درگیری مسلحانه‌ای بود که یک قربانی گرفت و یک نفر دیگر را نیز راهی بیمارستان کرد.
 

 پایگاه «هرل‌برت فیلد» نیروی هوایی آمریکا طی بیانیه‌ای از وقوع درگیری مسلحانه‌ای خبر داد که طی آن یک نفر کشته شد حال آنکه حادثه یک مجروح هم بر جای گذاشت.

هرل‌برت فیلد در ایالت فلوریدای آمریکا قرار دارد و از زمان وقوع درگیری تا پایان آن، به مدت یک ساعت تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفت.

احتمال می‌رود این حادثه بر اثر درگیری داخلی رخ داده باشد.
 

درخواست دادستان کل اورگن برای متوقف کردن عملیات پلیس‌های مخفی رد شد

«مایکل موسمن» قاضی دست نشانده جورج دابلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، مدعی شد شواهد کافی از سوی دادستان کل اورگن برای شکایت از وزارت امنیت میهن آمریکا ندارد.

او در صحبت‌های خود در دادگاه گفت به این نتیجه رسیده است که پورتلند جدا از شهروندانش تصمیم نگرفته است و نمی‌توان به «استدلال‌های فرضی» بسنده کرد.

این قاضی فدرال همچنین بیان داشت در اینجا «آزادی بیان» وجود دارد و بسیار مواردی وجود داشته که فردی به تنهایی شکایت خود را به دادگاه آورده است؛ بنابراین اگر شهروندان مسئله‌ای داشته باشند خود به دادگاه مراجعه خواهند کرد.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که بیش از یک هفته از تبدیل شدن پورتلند به صحنه جنگ مخفی میان ترامپ و شهروندان می‌گذرد. بر اساس گزارش رسانه عمومی پورتلند، در ایالت اورگن پلیس مخفی در این شهر مشغول گشت‌زنیِ مخفی با ماشین بدون آرمِ پلیس و بازداشت معترضان به نژادپرستی در این شهر است.

بر اساس روایت‌ها و ویدئو‌های متفاوت، پلیس مخفی با ماشین به سمت معترضان حرکت کرده و بی هیچ توضیحی آن‌ها را دستگیر می‌کند.

این اقدام ترامپ و دولتش نظرات ضدونقیض بسیاری را به همراه داشته است. به طور مثال، وزارت امنیت میهن آمریکا این بازداشت‌ها را قانونی دانسته است، اما در مقابل سناتور‌های دموکرات و تحلیلگر ارشد فاکس نیوز از آن انتقاد کرده‌اند.


منبع
1.آخرین خبر / آتش‌سوزی در یک مرکز تجاری لس‌آنجلس
2.فارس / ترامپ: خیلی‌ها را به زندان انداخته‌ایم
3.آخرین خبر / مجسمه کاشف آمریکا به زیر کشیده شد
4.آخرین خبر / تصرف کنسولگری چین در شهر هوستون آمریکا
5.ایسنا / تیراندازی در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در فلوریدا با یک کشته
6.باشگاه خبرنگاران جوان / درخواست دادستان کل اورگن برای متوقف کردن عملیات پلیس‌های مخفی رد شد
7. مهر / تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدا با ۲ کشته و زخمی